Czasem warto chwilę się wstrzymać, żeby w jednym miejscu mieć porównanie dwóch największych graczy na rynku. Tym razem chodzi o dystrybutorów, którzy już bez zbędnych kurtuazji wymieniają siebie jako swoich największych rywali.
Dwaj giełdowi dystrybutorzy, uznawani przez wielu za liderów branży w Polsce, niemal w tym samym czasie podali wyniki finansowe za pierwszy kwartał kalendarzowy 2018 r. Przy czym trzeba pamiętać, że tylko dla ABC Daty był to formalnie I kwartał księgowy. W przypadku AB rok obrachunkowy trwa od 1 lipca do 30 czerwca i był to kwartał III.
Jednak wyniki jednostkowe można porównać, skoro już zostały pokazane w zbliżonym czasie. Trzeba przyznać, że dwaj najwięksi krajowi rywale idą niemal łeb w łeb. Co więcej – wyniki w obu wypadkach były całkiem przyzwoite. A to albo oznacza, że kontrole skarbowe i odwrócony VAT nie były takie straszne, albo AB i ABC Data są silni słabością krajowych rywali (zagraniczni dystrybutorzy w Polsce to zupełnie inna historia) .
Jak może być źle, skoro jest dobrze?
Jak pierwsza wyniki kwartalne pokazała AB. Spółka z podwrocławskich Magnic między 1 stycznia, a 31 marca 2018 r. uzyskała przychody ze sprzedaży o wartości 1,8 mld zł, wynik EBITDA w wysokości 21,6 mln zł, a zysk netto na poziomie 10 mln zł.
Prezes AB Andrzej Przybyło podkreślał dywersyfikacje: produktową i geograficzną, co oznacza, że nawet jak w jednym segmencie firmie się nie powiedzie, to straty może nadrobić w innym. Ponadto AB zostało dystrybutorem numer 8 w Czachach i Słowacji.
W I kwartale kalendarzowym AB zarobiło sporo na rozwiązaniach chmurowych i dla graczy, spadły za to marże na transakcjach do sieci detalicznych.
Nie odstajemy od czołówki, bo nią też jesteśmy
ABC Data osiągnęła w I kwartale przychody na poziomie 1,05 mld zł, EBITDA wyniosła 9,7 mln zł, a zysk netto 2,31 mln zł.
Dla Ilony Weiss, prezes zarządu ABC Daty najistotniejsze w I kwartale były utrzymanie jednej z najwyższych na rynku marż ze sprzedaży (5,8% wobec 6,1% w całym 2017 roku) oraz dalsza koncentracja na produktach wysokomarżowych. Z kolei Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu firmy przyznał, że kluczowymi obszarami dla ABC Daty były: VAD, e-Commerce, Cloud i Mobile. Do tego doszły Internet rzeczy (IoT), Bezpieczeństwo i Gaming.
Według raportu podaje GTDC, organizacji zrzeszającej czołowych dystrybutorów IT na świecie, wyniki polskich firm cały czas są niższe od średniej europejskiej. Jako najważniejszych graczy na rynku raport wymienia AB i ABC Datę.
Zdjęcie otwarcia: Foter.com