Wideorejestratory samochodowe – Przezorny zawsze nagrywający

206 0

Prestigio RoadRunner 570GPS

Wideorejestratory samochodowe stają się coraz popularniejsze. Od czasu pojawienia się tanich kamerek tego typu do dzisiejszych niedrogich urządzeń, które oferują już całkiem niezłą jakość nagrań i prawdziwych kombajnów, minęło zaledwie kilka lat. Kierowcy mają dość chamstwa na drodze i kłamstw uczestników zdarzeń drogowych.

 

Kamery samochodowe nie były zbyt popularnym gadżetem dla kierowców. Kupowali je czasem taksówkarze lub osoby, które przez wypadki czy stłuczki straciły pieniądze, nawet gdy to nie one były winne. Na rynku były dostępne tanie, słabej jakości kamerki, których obraz był, pobłażliwie mówiąc, słaby, oraz urządzenia dobrej jakości, ale kosztujące kilkaset złotych. Obecnie wideorejestraotory przeżywają prawdziwy boom, podobnie jak niegdyś urządzenia do nawigacji satelitarnej.

 

Bat na cwaniaków i piratów drogowych

Kamerki samochodowe coraz częściej są kupowane przez kierowców, którzy spotkali się choć raz z sytuacją, gdy policjant nie mógł określić winnego stłuczki lub wskazywał na poszkodowanego jako na sprawcę, gdyż tak wyglądało to z oględzin miejsca zdarzenia. Niestety, sprawcy często wykręcają się od odpowiedzialności, kłamiąc na temat zdarzenia, które miało miejsce. Dzięki nagraniu niejednemu rzednie mina, gdy „ubezpieczony” pozwoli przedstawić sprawcy opis, jak to jest on niezmiernie poszkodowany, jeździ zawsze zgodnie z prawem, używa kierunkowskazów i przepuszcza dzieci, staruszki i innych kierowców, a prawdziwie poszkodowany zaprasza policjanta na „mały seans” i sytuacja bardzo szybko się klaruje.

            Niektórzy nie potrafią zdzierżyć piratów, którzy nic sobie nie robią z przepisów, a także ze zdrowia i życia innych uczestników ruchu i nagrania tego typu sytuacji przesyłają na specjalnie przygotowane przez policję serwery lub adresy e-mail. Jedni uznają to za donosicielstwo, inni wręcz popierają, bo chcą się czuć bezpieczniej na drodze i wolą, by cwaniaków odpowiednio utemperowano. Jak mawiał pewien człowiek: „jeśli nie chcesz mieć do czynienia z policją, po prostu nie łam prawa”.

            Niestety, nawet gdy tego prawa nie złamiemy (w naszym przekonaniu), to możemy zostać zatrzymani przez patrol i otrzymamy mandat za jakieś wykroczenie, choćby zmianę pasa ruchu przy podwójnej ciągłej, przejazd na czerwonym świetle itp. Jeśli mamy kamerę i nagrała ona całe zdarzenie, to możemy udowodnić swoją niewinność policjantom lub w sądzie. Takie dowody mogą zostać uznane przez sąd.

Zapraszamy do zapoznania się z najciekawszymi i najnowszymi wideorejestratorami dostępnymi na polskim rynku.

 

Maciej Lewczuk

Mio MiVue 658 Touch

Mio MiVue 658 Touch

  • Rozdzielczość nagrań: 2 304 x 1 296 1 296p Full HD/30 fps, kodek H.264
  • Obiektyw sześciu szklanych soczewek oraz filtr podczerwieni, f1/8, kąt widzenia 150°
  • Ekran 2,7” dotykowy
  • Obsługa dwóch kart pamięci microSD do 128 GB
  • Akumulator 240 mAh
  • Trójosiowy G-Sensor, GPS, tryb parkingowy
  • Cena: od 799 zł

Następca modelu MiVUE 568, który był bardzo dobrze oceniany przez wielu ekspertów, w tym naszych dziennikarzy. Ma panoramiczny, dotykowy ekran, jasny obiektyw zapewniający dobrej jakości kolory i świetną widoczność detali podczas jazdy w nocy. Zamontowano w nim też lepszą matrycę, która zapewnia rozdzielczość nagrań o jakości 1296p. Zaawansowany G-Sensor pozwoli na zabezpieczenie nagrań przed nadpisaniem, gdy dochodzi do stłuczki lub auto wpadnie w wyrwę na jezdni. Tryb parkingowy pozwoli na rejestrowanie ruchu przed kamerą, gdy samochód stoi – wymaga on jednak ciągłego zasilania urządzenia. Ciekawym dodatkiem jest drugie gniazdo na kartę pamięci pozwalające na skopiowanie danych bez konieczności korzystania z komputera. Przydaje się też firmowe oprogramowanie pozwalające na zarządzanie bazą filmów, a dzięki danym z GPS można dokładnie sprawdzić na mapie przebytą trasę. Uzupełnieniem całości jest baza fotoradarów (z wyłączeniem Francji, Szwajcarii, Litwy, Łotwy, Estonii) i funkcja ostrzegania o przekroczeniu prędkości.

GOCLEVER DRIVE YANOSIK

GOCLEVER DRIVE YANOSIK

  • Matryca 2 Mpix, wideo 720p H.263, szerokokątny obiektyw (rybie oko)
  • Ekran 5”, 800 x 480 px, dotykowy
  • Pamięć 8 GB, obsługa kart microSD do 32 GB
  • G-Sensor, GPS, A-GPS, Bluetooth 4.0
  • Cena: od 349 zł

Urządzenie łączy w sobie nawigację GPS, wideorejestrator samochodowy, antyradar Yanosik i urządzenie mobilne z systemem Android 4.4 w jednym. Jest to coś w rodzaju smartfonu, którego głównym zadaniem jest jednak wsparcie kierowców na drodze za pomocą wbudowanych aplikacji do nawigacji GPS, antyradaru i informacji o sytuacji na ulicach miast i poza nimi, a także na nagrywaniu wszystkiego, co dzieje się przed jadącym  samochodem. Kombajn ten ma moc przeciętnego, niedrogiego smartfonu, ale wbudowano weń szerokokątny obiektyw typu rybie oko. Minusem jest niska rozdzielczość nagrywanych filmów, bo to tylko 720p. Zaletą natomiast to, że można na nim instalować praktycznie dowolne aplikacje ze sklepu Google Play, dzwonić, używać jako nawigacji lub odtwarzacza filmów, przeglądarki internetowej itd.

Prestigio RoadRunner 570GPS

Prestigio RoadRunner 570GPS

  • Matryca 3 Mpix, 1/3″, CMOS Aptina, rozdzielczość nagrań 2 304 x 1 296 1 296p 30 fps, kodek H.264, szerokokątny obiektyw, kąt widzenia 170°
  • Ekran 2,7”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32 GB
  • G-Sensor, GPS
  • Tryb parkingowy
  • Cena: od 460 zł

 

Ten niewielki i lekki wideorejestrator jest dość bogato wyposażony. Wysoka rozdzielczość matrycy oraz spory obiektyw pozwalają rejestrować dużo przydatnych detali obrazu. Mocny kodek sprawia, że filmy nie zajmują zbyt dużej ilości miejsca na karcie pamięci. Cyfrowy zoom może się przydać przy fotografowaniu i nagrywaniu wideo. Mimo niezbyt wielkich rozmiarów znalazło się miejsce na panoramiczny ekran o przekątnej 2,7”, służący do podglądu obrazu i obsługi kamery. W urządzeniu można zainstalować bazę punktów POI, m.in. fotoradarów, co może ustrzec niejednego kierowcę przed mandatem. Dodatkową opcją jest tryb parkingowy, gdzie urządzenie nagrywa dopiero wówczas, gdy wykryje ruch przed obiektywem – musi być ono zasilane przez cały czas pracy. Przydać się może też system LDWS, którego zadaniem jest ostrzeganie kierowcy przed zjechaniem z pasa ruchu. Dzięki danym z GPS można dokładnie sprawdzić na mapie przebytą trasę.

Garmin nüviCam

Garmin nüviCam

  • Rozdzielczość nagrań 1 080p i 720p, obiektyw szerokokątny
  • Ekran 6”, dotykowy, 800 x 480
  • Obsługa kart pamięci microSD
  • G-Sensor, GPS
  • Cena: od 1 469 zł

 

Urządzenie łączy w sobie nawigację wraz z dokładnymi mapami całej Europy (dożywotnia i bezpłatna aktualizacja). Nawigacja „pod drzwi” oznacza, że nie tylko mapa doprowadzi do danego adresu, ale w jego pobliżu wyświetli się obraz z kamery i na niego zostanie nałożony widok ostatnich metrów trasy i strzałki wskazujące kierunek. Kamera przydaje się także w razie gdy zbyt blisko podjedziemy do poprzedzającego nas pojazdu – zobaczymy i usłyszymy ostrzeżenie. Podobnie będzie się działo, gdy podczas jazdy samochód zbytnio zbliży się lub nagle przekroczy pas ruchu. Kamera rejestruje też to, co dzieje się przed samochodem i dołącza dane o prędkości oraz oznacza je współrzędnymi GPS. W domu można przejrzeć nagrania za pomocą programu Dash Cam Player. Ponadto do urządzenia można dokupić i podłączyć kamerę cofania. Nietypowy jest też uchwyt, który do szyby jest montowany przyssawką, ale samo urządzenie podpina się magnetycznie.

DOD RX7W+

DOD RX7W+ (z modułem GPS)

  • Matryca 3 Mpix 1/3″ CMOS, rozdzielczość nagrań Full HD 1080p 30fps i HD 720p 60fps, kodek H.264, obiektyw f/1.8, kąt widzenia: 140°
  • Ekran: 3”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32 GB
  • Cena: od 649 zł

 

Nietypowy wideorejestrator w formie nakładki na lusterko wsteczne samochodu. Ma wbudowany wyświetlacz, którego nie widać po wygaszeniu. Całość jest niezwykle dyskretna i niemal niewidoczna z zewnątrz samochodu. System automatycznego zmniejszania czułości matrycy przy jasnym świetle i zwiększania w nocy, wraz ze skutecznym odszumianiem, mają zapewnić dobrą jakość nagrywanego materiału. Akumulator zapewnia pracę, nawet gdy coś stanie się z zasilaniem urządzenia – wypadnięcie wtyczki czy kolizja powodująca odcięcie akumulatora. Przycisk SOS daje możliwość samodzielnego zabezpieczenia nagrywanego właśnie pliku przed nadpisaniem, a sensor wstrząsów zrobi to sam w przypadku kolizji lub wjechania w dziurę. Detekcja ruchu przyda się na parkingu. Zabezpieczenie nagrań hasłem nie pozwoli niepowołanym osobom na dostęp do nich. Oprogramowanie urządzenia pozwala też spersonalizować nagrania nazwiskiem kierowcy lub rejestracją samochodu.

Vico Marcus 4 Super Full HD

Vico Marcus 4 Super Full HD

  • Matryca OmniVision OV4689 4 Mpix, rozdzielczość nagrań Super Full HD 2 304 x 1 296p 30 fps, kodek H.264, sześcioelementowy obiektyw o przesłonie f/2.0, kąt widzenia 160°
  • Ekran: 2”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 64 GB
  • G-Sensor, GPS w opcji
  • Cena: od 699 zł

Kamera zapewnia możliwość rejestracji filmów sprzed samochodu w rozdzielczości 2 304 x 1 296 punktów przy 30 klatkach na sekundę. Obiektyw ma bardzo szeroki kąt widzenia wynoszący 160°. W tej kamerze znajdziemy też zaawansowany tryb parkingowy, który po podłączeniu kamery do stałego źródła zasilania umożliwia wykorzystanie czterosekundowego bufora zapisu. Co to daje? Nie zawsze tuż po zarejestrowaniu wstrząsu urządzenia zapiszą wygląd czy rejestrację sprawcy stłuczki. W tym przypadku jest to możliwe. W zestawie znajduje się nakładka pozwalająca na korzystanie z filtrów, w tym polaryzacyjnego – trzeba je dokupić osobno. Zamiast akumulatora zastosowano w urządzeniu kondensator, który jest dużo bardziej odporny na duże różnice temperatur – przegrzanie lub zmrożenie akumulatora litowo-jonowego, niestety, skraca jego żywotność i wydajność. Urządzenie pozwala też na korzystanie z kart pamięci o pojemności do 64 GB.  Można do kamery dokupić także zewnętrzny moduł GPS.

CVR-A7810-G PRO GPS

CVR-A7810-G PRO GPS

  • Matryca OmniVision OV4689 4Mp, rozdzielczość nagrań Super Full HD 2 304 x 1 296p 30 fps, 1 920 x 1 080p 60fps, kodek H.264, obiektyw f/2.0, kąt widzenia 155°, filtr polaryzacyjny
  • Ekran 2,7”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 64 GB
  • G-Sensor, GPS
  • Cena: od 549 zł

 

Ciekawa kamera samochodowa wyposażona w wysokiej jakości matrycę pozwalającą na zapis wideo w jakości 2 304 x 1 296p, przy 30 fps, i 1 920 x 1 080p, przy 60fps. Do użytkownika należy wybór, czy chce więcej detali, czy klatek na sekundę. Dodatkowymi atutami urządzenia są moduł GPS pozwalający na zapis położenia samochodu w każdej sekundzie nagrania, a także filtr polaryzacyjny. Dzięki temu ostatniemu można wyeliminować obraz deski rozdzielczej, który odbija się od szyby, odblasków słońca od asfaltu czy szyb samochodów. Docenią to wszyscy, którzy korzystają w samochodach z okularów z filtrem polaryzacyjnym. Ponadto można uaktywnić tryb HDR, zarówno w nocy, jak i w dzień. Dzięki niemu zarejestrowany obraz będzie miał wyraźne detale, zarówno przy niezwykle jasnych, jak i ciemnych ujęciach. Urządzenie oferuje też redukcję efektu rybiego oka, dzięki czemu nadal widzimy dużo detali, a zniekształcenia obrazu są mniejsze.

BLACKVUE DR750LW 2CH gps

BLACKVUE DR750LW 2CH gps

  • Matryca 2,4 Mpix CMOS Sony Exmor + 2 Mpix CMOS (przód/tył), rozdzielczość nagrań Full HD (1920×1080) 30 fps, kodek: H.264, kąt widzenia 146/129° (przód/tył)
  • Ekran: 4”, dotykowy
  • Obsługa kart pamięci microSD do 64 GB
  • G-Sensor, GPS
  • Cena: od 1 899 zł

 

Kamera oferuje dobrej jakości obraz (matryca Exmor firmy SONY), a także łatwą obsługę dzięki dotykowemu ekranowi o przekątnej 4 cali. W zestawie znajdziemy także drugą, mniejszą kamerę z długim przewodem, którą można zamontować na tylnej szybie samochodu. Urządzenie zarejestruje obraz, zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Zaawansowana elektronika uchroni kondensatorowy akumulator samochodu przed rozładowaniem przy ciągłym zasilaniu. W innych urządzeniach trzeba do tego dokupić osobne urządzenie. Dodatkowe zabezpieczenie wyłączy kamerę, gdy ta zbyt mocno się rozgrzeje. Zewnętrzny moduł GPS, który też znajduje się w zestawie, pozwala na zapis położenia samochodu w każdej sekundzie nagrania – nie będzie problemów z odszukaniem miejsca zdarzenia czy udowodnieniem, że było się w danym miejscu o określonej porze. Wbudowany moduł Wi-Fi pozwoli zgrać dane bez konieczności wyjmowania kamery lub karty pamięci (także w zestawie) i podłączania ich do komputera. Na przeglądanie i zarządzanie nagraniami pozwoli dołączona aplikacja BlackVue Viewer.

Navroad MyCam HD Pro_2

Navroad MyCam HD Pro

  • Matryca OmniVision, rozdzielczość nagrań 1 920 x 1 080 30 fps/1 280 x 720 60 fps, kodek H.264, tryb HDR, obiektyw f/2.0, kąt widzenia: 170°
  • Ekran: 2”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32 GB
  • G-Sensor
  • Cena: od 329 zł

Kamera oferuje niezłą jakość za rozsądną cenę. 1 920 x 1 080 punktów przy 30 klatkach na sekundę powinno wystarczyć większej części użytkowników. Szerokokątny obiektyw – 170° – pozwala na uchwycenie obrazu „kątem oka”. Jasny obiektyw i czuła matryca pozwalają na uchwycenie wielu detali obrazu, zarówno w dzień, jak i w nocy. Na dwucalowym ekranie można podglądać to, co nagrywa obiektyw, lub ustawić dane w menu. W przypadku bardzo słonecznych dni lub ciemnych nocy można wykorzystać tryb HDR – urządzenie składa obraz z prześwietlonych i niedoświetlonych ujęć dla lepszej dynamiki docelowej sceny. Kamera jest jedną z mniejszych, które tu opisujemy. Tryb parkingowy sprawdzi się, gdy pozostawimy wóz pod domem lub pracą – wymaga stałego zasilania.

 Lark FreeCam 5.0FHD – GP_2

Lark FreeCam 5.0FHD – GP

  • Matryca CMOS 3 Mpix, rozdzielczość nagrań: 1 920 x 1 080 30 fps i 1 280 x 720 60 fps, rozszerzony zakres tonalny zdjęć (WDR), zoom cyfrowy 4x, kodek H.264, obiektyw szerokokątny, kąt widzenia: 170°
  • Ekran: 2,7”
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32 GB
  • G-Sensor, GPS (zewnętrzny moduł)
  • Cena: od 348 zł

Kamera samochodowa pozwalająca na nagrywanie filmów o dość dobrej jakości, w rozdzielczości 1 920 x 1 080 punktów przy 30 klatkach na sekundę i 1 280 x 720 punktów przy 60 klatkach na sekundę. Tryb WDR ma za zadanie zwiększyć zakres tonalny filmów. Tryb wykrywania ruchu może przydać się na parkingu, gdyż dzięki aktywnej kamerze (wymaga stałego zasilania) może nagrać obiekty lub ludzi poruszających się w polu widzenia obiektywu. Moduł GPS pozwoli dołączyć do nagrań pozycję i prędkość samochodu.

Mio MiVue 698

Mio MiVue 698

  • Matryca OmniVision OV2710 2 Mpix, rozdzielczość nagrań: 2 304 x 1 296 1296p 30 fps/1 920 x 1 080 punktów 30 fps (przód/tył), kodek H.264, obiektyw f1.8/f2.0 (przód/tył), kąt widzenia 140° (przód/tył)
  • Ekran: 2,7”
  • Obsługa kart pamięci SDXC do 128 GB (2 sloty)
  • Kodek: H.264
  • G-Sensor. GPS
  • Cena: nieustalona (premiera sierpień 2015)

Kamera, oprócz przedniej, wbudowanej matrycy mogącej obsłużyć rozdzielczość  2304 x 1296 przy 30 klatkach na sekundę, ma też drugą kamerkę na długim przewodzie, którą można umieścić przy tylnej szybie samochodu i nagrywać równocześnie obraz z przodu i tyłu pojazdu. Nowoczesny procesor pozwala także na kilka innych działań.  Jednym z nich jest system kontroli zjazdu samochodu z pasa ruchu LDWS – ma on przeciwdziałać zmęczeniu kierowcy i ewentualnym konsekwencjom nagłej zmiany jezdni – włączy się sygnał dźwiękowy. Drugim jest FCWS, czyli system, który poinformuje o zbytnim zbliżeniu się do pojazdu przed nami – namiastka radaru antykolizyjnego.  Wbudowany GPS oznaczy pozycję pojazdu i zapisze ją wraz z obrazem na filmie. Baza fotoradarów (można ją cyklicznie aktualizować) podpowie kierowcy, gdzie znajduje się kamera i pozwoli uniknąć mandatów. Dołączone oprogramowanie pozwala na zarządzanie kolekcją nagrań i prezentację pozycji samochodu na mapie w danym momencie nagrania.

MANTA MM310

MANTA MM310

  • Matryca 1 920 x 1 080 punktów, rozdzielczość nagrań: 192 0x 1080 25fps, 720 x 480 30fps, kodek MJEPG, kąt widzenia 120°
  • Ekran: 1,5″
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32 GB
  • Procesor: OV9712
  • G-Sensor
  • Cena: od 77 zł

 

Niewielkie wymiary kamery mogą zwieść niejednego. Sensor pozwala nagrać filmy w trybie 1 920 x 1 080 punktów przy 25 klatkach na sekundę. Aby uzyskać pełne 30 fps, trzeba zmniejszyć jakość do 720 x 480 punktów. Wbudowany czujnik wstrząsów zaznaczy dany plik z nagraniem, by nie został nadpisany przez kolejne filmy. System wykrywania ruchu przyda się na postoju lub parkingu i pozwoli zapisać sekwencję z obiektem lub człowiekiem przechodzącym przed samochodem – wymaga to stałego podłączenia do zasilania. Warto podkreślić, że jest to niezwykle tanie urządzenie – nie ma zbyt wielu bajerów, którymi mogą pochwalić się droższe urządzenia, ale powinno spełnić swoje zadanie.

Media-Tech U-DRIVE NAVIGATION_1

Media-Tech U-DRIVE NAVIGATION

  • Matryca 1 920 x 1 080 1 080p/1 280 x 720 720p (przód/tył), rozdzielczość nagrań: 1 920 x 1 080 1 080p Full HD 30 fps/1 280 x 720 720p HD 30 fps (przód/tył), kodek: H.264, rozszerzony zakres tonalny zdjęć (WDR), obiektyw złożony z pięciu szklanych soczewek, kąt widzenia 120°
  • Ekran LCD 5” dotykowy
  • Obsługa kart pamięci microSD do 32GB
  • G-Sensor, GPS, Wi-Fi, transmiter FM
  • Cena: 799 zł

Nietypowa kamera zintegrowana z lusterkiem wstecznym, które montuje się na oryginalnym za pomocą wytrzymałych gumek. Dodatkowa kamera cofania pozwoli orientować się i nagrywać wszystko, co dzieje się z tyłu samochodu. W lusterku tym zamontowano dotykowy, 5” ekran, a całością zawiaduje Android 4.4 KitKat. Dzięki temu można w urządzeniu zainstalować dowolne aplikacje służące do obsługi nawigacji (wbudowano moduł GPS), kamer, a także wszelkie inne, które są dostępne na smartfony i tablety z tym systemem. Tylna kamera może być montowana na zewnątrz pojazdu, co docenią wszyscy, którzy chcą wykorzystać ją podczas parkowania – system może automatycznie uruchamiać z niej podgląd w momencie włączenia biegu wstecznego – połączenie ze światłem cofania. Sensor drgań w momencie stłuczki lub wjechania w dziurę zabezpieczy plik wideo przed nadpisaniem. Wbudowany moduł Wi-Fi pozwoli połączyć urządzenie ze smartfonem w celu aktualizacji danych lub ściągania aplikacji.

 

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *