Firma Agito.pl wzięła pod lupę ostatnie cztery miesiące (od października do stycznia) sprzedaży tabletów w swoim sklepie. Okres 4 miesięcy nie został wybrany przypadkowo. Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że czwarty kwartał w roku to czas szczególnego zainteresowania multimediami pod kątem świąt, zaś pierwszy miesiąc nowego roku to okres intensywnych zakupów urządzeń związany z pozyskaniem środków finansowych z prezentów. Konsumenci dostrzegając znaczące obniżki cen elektroniki po świętach, świadomie czekają z zakupem do czasu wyprzedaży.
Agito odnotowała w 2014 roku 51% wzrost sprzedaży tabletów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Gdy spojrzymy już tylko na wskazane wcześniej 4 miesiące, wzrost wynosi około 30%.O ile ta pierwsza liczba wiąże się w dużym stopniu z ogólnym wzrostem sprzedaży w całym sklepie, o tyle druga jest wyraźnie związana z preferencjami zakupowymi. Osoby kupujące tablety rok i dwa lata wcześniej, chętniej sięgały po inne produkty. Średni koszyk zakupowy tabletów w podanym okresie roku 2013 wynosił 688 zł, a w roku 2014 obniżył się do kwoty 359 zł.
W ostatnich 4 miesiącach Polacy wyraźnie wybierają tańsze modele jak w analogicznym okresie poprzedniego roku. To naturalne, że najwięcej ilościowo sprzedaje się najtańszych modeli z 7-calowymi ekranami. Droższe i większe A-brandy wymieniamy znacznie rzadziej i wykorzystujemy nieco inaczej. Wśród droższych modeli powyżej 1100zł najlepiej sprzedają się tablety Samsung, zaś w cenie do 1100zł konsumenci decydują się na firmę Lenovo. To nie zmienia jednak faktu, iż do szybkiej komunikacji na co dzień idealne są nieduże i lekkie tablety.
Co roku obserwujemy lekki wzrost zakupu tabletów, jednak nie jest to tak spektakularny boom, jak jeszcze w 2012 roku. W porównaniu do 2013 roku zauważamy spadek średniej wartości zamówienia. Klienci sięgają po tańsze modele A-brandowe, czyli Samsung czy Lenovo, jednak najpopularniejsze są tzw. B-brandy – Tracer, Manta, Prestigio itp… – mówi Piotr Michalski, Product Manager Agito.pl.
Dość istotne wydaje się jednak to, iż w czwartym kwartale 2014 roku po raz pierwszy od dłuższego czasu zdarzyła się sytuacja, gdy dynamika sprzedaży laptopów przewyższyła tablety. Podobnie było w innych kategoriach segmentu technologii, np. smartfonach, czy e-czytnikach, których sprzedaż także wzrosła. To może być kolejny argument za nasyceniem rynku. Z drugiej strony producenci zauważając ten trend, powinni stawiać swoim urządzeniom coraz wyższe wymagania. Innowacyjność, funkcjonalność mogą być najważniejszymi wyznacznikami dla przyszłości firm oferujących tablety.
Początek tego roku wyraźnie wskazuje, że cena wciąż jeszcze ‘czyni cuda”, ale w TOP 5 pojawia się coraz więcej droższych modeli, głównie z łącznością 3G. Tym samym średni koszyk zakupowy wzrasta do 412 zł (wyliczony na podstawie sprzedaży total tabletów w okresie 1 styczeń-15 luty 2015).
W najbliższych miesiącach, jak co roku, po targach CES w sklepach pojawi się wiele nowych, atrakcyjnych urządzeń oraz wzbogacone wersje dotychczasowych modeli tabletów. Szczególnie uważnie warto przyglądać się „tabletowym hybrydom”, czyli urządzeniom przejmującym powoli rolę notebooków.
Jakie modele najchętniej wybierali Polacy?
Lp. | X.2013 – I 2014 | Cena | X.2014 – I 2015 | Cena |
1. | Lenovo
IdeaTab A1000L |
ok. 660 zł | Tracer
OVO 3G 7″ |
ok. 239 zł |
2. | Lenovo
IdeaTab A2107A |
ok. 499 zł | Manta
MID1009 10″ |
ok. 299 zł |
3. | TB Touch
Aqua 7 |
ok. 259 zł | Samsung
Galaxy Tab 3 7.0 |
ok. 419 zł |
4. | MODECOM
FreeTAB 9704 |
ok. 861 zł | Lenovo
A7-30 |
ok. 399 zł |
5. | Lark
FreeMe X2 |
ok. 488 zł | Prestigio
MultiPad 2 Pro Duo 7″ |
ok. 269 zł |
Ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
TOP 5 sprzedaży tabletów w okresie 1 styczeń – 15 luty 2015:
Lp. | 1 styczeń – 15 luty 2015 | Cena |
1. | Lenovo A7-30 3G | ok. 299 zł |
2. | Manta MID1009 10″ 3G | ok. 499 zł |
3. | Overmax Qualcore 1010 3G + klawiatura | ok. 378 zł |
4. | Samsung Galaxy Tab 3 7.0 | ok. 499 zł |
5. | Samsung Galaxy Tab 4 10.1 | ok. 1499 zł |
Ranking TOP 5 sprzedaży tabletów w sklepie internetowym Agito.pl. Ceny w przybliżeniu ze względu na częste krótkookresowe zmiany ceny sprzedaży.
źródło: Agito.pl