Beczka miodu z łyżką dziegciu – tak można podsumować wyniki finansowe Play. Co prawda telekom pozostał liderem pod względem liczby abonentów, ale zasada Roam Like at Home negatywnie odbiła się na jego wynikach finansowych. Co w sumie nie było trudne do przewidzenia, bo u całej czwórki operatorów infrastrukturalnych było to już widać po III kwartałach.
Play podał wyniki finansowe za 2017 rok. A był to rok szczególny zarówno dla samej branży, jak i „fioletowego” operatora.
Przede wszystkim wprowadzono zasadę Roam Like at Home, co wiązało się z koniecznością zniesienia opłat dodatkowych za korzystanie z roamingu w krajach Unii Europejskiej. A to niemałe źródło przychodów. Dodatkowo pod koniec lipca właściciel sieci Play zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i była to największa prywatna emisja akcji w historii.
Ciągle na 1 miejscu
To co jest najistotniejsze dla tego operatora, to wiadomość, że Play pozostał liderem pod względem liczby abonentów. Na koniec 2017 roku miał ich 15,2 mln (dokładnie 9,4 mln abonamentowych i 5,8 mln pre-paid) co oznacza 5,6% wzrost ich liczby w porównaniu do końca 2016 r. Posiadacze abonamentu stanowią obecnie 62% bazy Play.
Zysk operacyjny Play w 2017 r. spadł do 1,1 mld zł wobec 1,3 mld rok wcześniej, a zysk netto spadł z 712 mln do 387 mln zł. To właśnie w tym miejscu dała o sobie negatywnie znać zasada RLAH. Wydatki na roaming i rozliczenia międzyoperatorskie wzrosły z 1,49 do 1,73 mld zł. Niewielkim, ale jednak pocieszeniem dla Play jest wzrost przychodów operacyjnych o 9% do poziomu 6,7 mld zł. Dodatkowo wzrosły koszty utrzymania w ogóle.
Pomimo tego Play podtrzymuje (póki co) obietnicę z czasów publicznej emisji akcji o planach wypłaty dywidendy w kolejnych latach. Mówi się nawet o kwotach sięgających 650-750 mln zł, jednak ich ostateczna wielkość uzależniona jest od wyników finansowych operatora.
W minionym roku Play starał się naprawić swoją słabą stronę, czyli zasięg transmisji danych we własnej sieci, a nie w roamingu wewnętrznym w sieciach konkurencji. Na koniec 2017 roku sieć 4G LTE Play obejmowała 94% populacji, zaś 4G LTE Ultra 81%.