Polacy polubili „mobilne bankowanie”

19 0
Mastercard opublikował wyniki drugiej edycji europejskiego badania nt. bankowości online i mobilnej. Wzięli udział internauci z 11 krajów, w tym z Polski. Potwierdza ono, że Polacy coraz chętniej korzystają z cyfrowych usług finansowych i są pod tym względem w europejskiej czołówce.

Ankietowani uważają, że takie usługi są wygodne i pozwalają oszczędzać czas. Są też zainteresowani korzystaniem z rozwiązań tzw. bankowości otwartej, takich jak na przykład aplikacja pozwalająca zarządzać środkami zdeponowanymi w różnych bankach. Jednocześnie najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o korzystaniu z cyfrowych usług finansowych jest bezpieczeństwo, a banki pozostają najbardziej zaufanym źródłem informacji o zarządzaniu finansami.

Polska wyprzedza Europę Zachodnią

Dostęp do konta przez internet stał się już standardem w ofercie banków, a ponad 10 milionów klientów w Polsce korzysta z usług bankowych za pośrednictwem smartfona. Badanie Mastercard potwierdziło, że korzystanie z usług bankowości cyfrowej stało się już codziennością dla zdecydowanej większości polskich internautów.

96% z nich deklaruje, że z takiej oferty korzysta (lub korzystało w przeszłości), w porównaniu z 88% w 2017 r. Co najmniej raz w tygodniu serwisu bankowości internetowej lub bankowej aplikacji mobilnej używa natomiast 56% badanych. 2 lata temu było to 45%.

Tylko Rosjanie powszechniej korzystają z usług bankowości cyfrowej – 99% badanych, w tym 60% co najmniej raz w tygodniu. Wyprzedzamy Wnioski są zaskakujące. Okazało się, że Polacy wyprzedzają uznawane na rynku za rozwinięte kraje Europy Zachodniej, takie jak na przykład Niemcy, Francja czy Wielka Brytania.

 

 

Klienci polskiej bankowości cieszą się, że mają do dyspozycji coraz więcej nowoczesnych usług finansowych. 60% z nich pozytywnie ocenia cyfryzację w bankowości, uważając, że ułatwia ona codzienne zarządzanie finansami osobistymi i gwarantuje ich bezpieczeństwo.

Wśród zalet cyfrowej bankowości ankietowani najbardziej doceniają szybkość (76%), łatwość użycia (71%), a także dostępność w dowolnym miejscu i czasie (30%). Oszczędność czasu jest przy tym dla Polaków ważniejsza niż dla innych Europejczyków (średnia europejska 66%), co pokazuje, że coraz częściej operacji finansowych dokonujemy „w biegu” i zależy nam na tym, żeby zrealizować je możliwie szybko.

Przy podejmowaniu decyzji o korzystaniu z usług bankowości cyfrowej na pierwsze miejsce wysuwa się bezpieczeństwo, na które wskazuje 73% badanych. Dopiero później użytkownicy zwracają uwagę na: wygodę użytkowania (35%), niskie koszty i programy lojalnościowe (29%) oraz na przejrzystość i możliwość kontroli wydatków (25%).

Oddziały odchodzą do lamusa

W ostatnich latach, wśród cyfrowych usług finansowych, najbardziej dynamicznie rośnie popularność bankowości mobilnej. Polacy uważają, że ten trend się utrzyma. Według ankietowanych na powodzenie bankowości mobilnej składają się wygoda i prostota użytkowania (64%), możliwość realizacji transakcji finansowych za pomocą telefonu (30%), a także nowoczesność i dopasowanie tej usługi do ich stylu życia (22%). Polacy przewidują też, że „bankowanie przez telefon” będzie powodowało zmniejszenie znaczenia placówek banków. O ile 92% z nich wierzy, że za 10 lat oddziały bankowe będą nadal funkcjonować, o tyle 62% uważa, że ich liczba w tym czasie spadnie.

Zgodnie z wynikami badania Mastercard, Polacy są zainteresowani korzystaniem z rozwiązań typowych dla bankowości otwartej. 48% z nich chciałoby używać aplikacji, która pozwala zarządzać kontami w różnych bankach. Z kolei 25% z takiej, która pozwala planować swoje wydatki na podstawie historii transakcji pochodzących z różnych źródeł. Ponadto 24% respondentów chciałoby używać usług finansowych, które oferują daleko idącą personalizację w oparciu o dane z ich kont w różnych instytucjach.

30% Polaków uważa, że ich bank powinien być bardziej dostępny, a jego produkty prostsze w obsłudze. 24% ankietowanych sygnalizuje potrzebę większej przejrzystości i kontroli nad wydatkami w czasie rzeczywistym. Z kolei 23% oczekuje większej elastyczności, co rozumieją jako brak długoterminowych umów, możliwość konsultacji 24 godz. na dobę itp. 57% Polaków rozważa zmianę swojego aktualnego banku na bardziej cyfrowy i mobilny, z czego 12% planuje taką zmianę zrealizować w ciągu najbliższego roku.

Czas na zmianę banku?

Banki, mimo że mogą odczuwać presję konkurencyjną ze strony nowych graczy, mają jeden z kluczowych zasobów – zaufanie klientów. 65% respondentów w badaniu Mastercard odpowiedziało, że ich zaufanym źródłem informacji o zarządzaniu finansami są właśnie banki. Zaufanie to jest jeszcze wyższe (71%) w najmłodszej grupie wiekowej (18-29 lat), która szczególnie chętnie korzysta z technologicznych nowinek. Dopiero na dalszych miejscach znalazły się inne godne zaufania źródła informacji o finansach, takie jak: rodzina i przyjaciele (39%), media tradycyjne (35%) i media społecznościowe (19%). Co ciekawe, Polacy do mediów, zarówno tych tradycyjnych, jak społecznościowych, mają największe zaufanie w Europie (średnia europejska to odpowiednio 21% i 11%).

 

 

Jednocześnie instytucje finansowe wprowadzające nowe usługi w oparciu o ekosystem bankowości otwartej muszą być przygotowane na konieczność edukacji klientów. Polacy mają bowiem małą świadomość nadchodzących zmian. Tylko 23% z nich uważa, że dobrze rozumie, na czym polega bankowość otwarta.

Wraz z coraz większą liczbą dostawców usług finansowych coraz ważniejsza staje się współpraca pomiędzy różnymi graczami rynkowymi. 94% ankietowanych Polaków uważa, że takie partnerstwo jest niezbędnym elementem dla tworzenia innowacji w finansach, a 26% wierzy, że współpraca taka zacieśni się w przyszłości. Mastercard od lat wspiera proces cyfryzacji sektora finansowego oraz współpracę między dużymi instytucjami i sektorem fintech.

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *