ABC Data nie odstaje od czołówki

598 0
Kryzys? Jaki kryzys – tak można powiedzieć po publikacji wyników kolejnego z największych polskich dystrybutorów. Jak to się dzieje, że pomimo ogłaszanego kryzysu w branży ci mocni są coraz mocniejsi?

„Plotki o mojej śmierci są zdecydowanie przesadzone” – powiedział Mark Twain. Podobnie można powiedzieć o branży polskich dystrybutorów z tej najwyższej półki. Miesiąc temu AB podało wyniki półroczne (spółka z podwrocławskich Magnic rok finansowy zaczyna 1 lipca, a kończy 30 czerwca), których nie powstydziłaby się niejedna firma. Dziś wyniki za 2017 rok opublikował inny giełdowy tuz z tej branży, czyli ABC Data. Warszawski dystrybutor także miał się czym pochwalić.

Skonsolidowane przychody ABC Daty w 2017 r. były co prawda niższe od tych rok wcześniej i wyniosły 4,6 mld zł, wobec 4,9 mld zł. Zysk brutto wzrósł z 261 mln do 284 mln zł, zaś zysk netto z 17,2 do 34,4 mln zł. To, na co najbardziej zwracała uwagę Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Daty, to osiągnięta marża na poziomie 6,1%. – To jedna z najwyższych osiągniętych w tej branży w Europie – przekonywała Ilona Weiss. ABC Data podała w maju 2017 r. prognozy finansowe na koniec roku, które nie tylko wykonała, ale je przekroczyła (dla przypomnienia – prognozowano 4,5 mld zł przychodów i 27,7 mln zł zysku na czysto).

Spółka wypłaciła także 10 mln zł dywidendy zaliczkowej. – Podtrzymujemy swoją politykę dywidendową, ale jaką rekomendację wyda zarząd co do wypłaty kolejnej jeszcze nie zdecydowaliśmy – powiedziała Ilona Weiss.

Po co tam, gdzie nas nie znają

Jeśli chodzi o strategiczne cele, które zostały wdrożone i przyniosły efekt to Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu ABC Data przypomniał o wdrożonej strategii rezygnacji z produktów niskomarżowych, na rzecz mniejszej oferty produktowej, ale z większym zyskiem. – Dlatego spadł nasz udział w segmencie hardware, ale to nie jest powód do rozdzierania szat. Przewidzieliśmy boom na kryptowaluty, stąd wzrósł nasz udział w segmencie komponentów, szczególnie np. kart graficznych wysokiej jakości. Jeśli chodzi o mobilność jesteśmy liczącym się partnerem dla Apple i Huawei, współpracujemy ze wszystkimi polskimi operatorami, ostatnio najmocniej z Play – powiedział Andrzej Kuźniak.

Odrębną sprawą jest współpraca z Xiaomi. To ABC Data 1,5 roku temu wprowadziła do oferty w Polsce smartfony chińskiego producenta, który – poza telefonami – oferuje także wiele innych urządzeń z segmentu Smart Home, które sukcesywnie są wprowadzane do Polski. W 2017 r ABC Data wprowadziła smartfony Xiaomi do ofert operatorskich na Litwie i w Rumunii.

Jednocześnie ABC Data rozwija swoją ofertę e-commerce, czyli platformy InterLink, oraz chmurową ABC Data Cloud, które w coraz większym stopniu zastępują tradycyjne kontakty z klientami. Oprócz chmury jako mocno przyszłościowy segment uznawany jest przez firmę Internet rzeczy (IoT).

Andrzej Kuźniak odniósł się także do pojawiających się pytań o to, dlaczego ABC Data pozostaje tak hermetyczna, bo działa w siedmiu – licząc Polskę – krajach. I to się nie zmieni. – Wielokrotnie dostajemy pytania o to, czemu nie podejmujemy ekspansji na Wschód, czy nie próbujemy sił na Zachodzie Europy. Otóż nie robimy tego i nie ma takich planów dlatego, że wolimy rozwijać swoją działalność w krajach, w których my, albo nasze spółki zależne mają mocną pozycję. Zamiast na siłę walczyć o kolejne kraje bez gwarancji powodzenia wolimy rozszerzać ofertę tam, gdzie jesteśmy rozpoznawalni – tłumaczył Andrzej Kuźniak.

Dodał przy tym, że w Polsce istnieje coraz większa rywalizacja będąca efektem ekspansji światowych dystrybutorów.

Prognozy? Może za miesiąc

Ilona Weiss nie chciała ujawnić prognoz wyników finansowych na koniec 2018 roku. Więcej – bierze pod uwagę możliwość, że ABC Data w ogóle ich nie poda. – Rok temu podaliśmy prognozy w maju i w tym, jeśli się na to zdecydujemy, to też podamy najwcześniej w maju. Tylko je znacznie przekroczyliśmy i zastanawiamy się, czy ich podawanie do publicznej wiadomości w ogóle ma sens – zakończyła Ilona Weiss.

Zdjęcie otwarcia – zarząd ABC Data

Od lewej: Andrzej Kuźniak, Ilona Weiss i Arkadiusz Lew-Kiedrowski

 

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *