Jeden z dwóch największych polskich dystrybutorów podał wyniki za II kwartał i I półrocze. Zdarzyło się coś, co się firmie od bardzo dawna nie przytrafiało – wyniki były znacznie gorsze od tych sprzed roku. Zdaniem zarządu nie ma jednak powodów do niepokoju, gdyż jest to sytuacja jednorazowa, a nie stała tendencja
Przychody ze sprzedaży ABC Daty w II kwartale 2018 r. wyniosły 957 mln zł i wzrosły o 4% w stosunku do I półrocza 2017 r., kiedy to osiągnęły poziom 919 mln zł. Strata operacyjna wyniosła 7,1 mln zł, podczas gdy rok temu firma miała 7,2 mln, ale zysku. Strata netto w II kwartale wyniosła 9,7 mln zł, wobec 3,3 mln zł zysku netto rok wcześniej.
Jeśli chodzi o I półrocze to przychody wyniosły 1 mld 994 mln zł co także oznacza wzrost o 4% w stosunku do półrocza 2017 r., kiedy ABC Data uzyskała wynik 1 mld 914 mln zł. Strata operacyjna w I półroczu 2018 r. wyniosła 900 tys. zł, wobec 12,6 mln zł zysku przed rokiem, a strata netto 7,4 mln zł (rok temu było 4,8 mln zł zysku).
![](http://mobilitynews.pl/wp-content/uploads/2015/09/Ilona-Weiss-ABC-Data.jpg)
Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Daty jako najważniejszy powód zaistniałej sytuacji wskazywała jednorazową konieczność korekty VAT za II kwartał jeszcze 2014 roku. Tylko to kosztowało firmę 6 mln zł (wliczając odsetki). – To efekt kontroli urzędu skarbowego, która ciągnęła się od trzech lat, nie jest to kara. Natomiast efektem tego działania jest zakończenie wspomnianej kontroli – tłumaczyła Ilona Weiss.
Jak drugi powód wskazywała różnice kursowe, a dokładnie osłabienie złotówki. – Rok temu złotówka była mocna i nam to pomogło, obecnie jest słabsza i nam zaszkodziło. W skali roku wyszło na zero – powiedziała Ilona Weiss. Podkreślała, że były to zdarzenia jednorazowe. Przewiduje, że III kwartał będzie porównywalny do tego w 2017 roku, a IV nawet lepszy (także licząc rok do roku).
Tylko wysokie marże
ABC Data konsekwentnie wdraża strategię skupiania się na produktach wysokomarżowych, a te z niższymi marżami znikają z oferty dystrybutora. – Podobnie rzecz się ma z partnerami. Jeśli współpraca nie przynosi oczekiwanych, albo obiecywanych efektów, to wolimy ją zakończyć i w to miejsce związać się z kimś nowym – powiedział Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Daty.
W I półroczu dystrybutor odnotował 27% wzrost sprzedaży w kategorii nazywanej przez siebie „nowe technologie mobilne”, a obejmującej smartfony. Najlepiej wychodziła sprzedaż produktów spod znaku Xiaomi, które ma obecnie 7,4% rynku, Huawei oraz – przez spółkę zależną iSource – Apple.
![](http://mobilitynews.pl/wp-content/uploads/2017/08/Kuzniak-Andrzej_abcd-700x465.jpg)
Kolejną rentowną branżą dla ABC Daty był gaming, a jako czwarty wymieniono hardware. – Rok temu mieliśmy boom na kryptowaluty. W tym wzrosło zainteresowanie grami i wszystkim, co jest z nimi związane – powiedział Andrzej Kuźniak
Doliczając sprzedaż komponentów całość dała dla ABC Daty 292 mln zł przychodów i to tylko w krajach, w których dystrybutor ma swoje biuro i działa bezpośrednio.
Z głową w chmurze
Chmura to kolejny segment rozwijany przez ABC Datę i uznawany jako mocno perspektywiczny. Żeby go rozwijać dystrybutor nawiązał współpracę z Microsoftem. Kolejnym, nowym partnerem jest chiński Alibaba Cloud. – Chcielibyśmy, żeby Alibaba przeszła podobną drogę, jak wprowadzone przez nas najpierw do Polski, a potem do innych krajów w których jesteśmy Xiaomi – powiedziała Ilona Weiss. Z tą różnicą, że współpraca ABC Daty i Alibaby od razu obejmuje współpracę na terenie ośmiu krajów, w których działa polska firma.
Współpraca obejmuje ofertę: wirtualnych serwerów, hostingu, rozwiązań sieciowych i bezpieczeństwa w chmurze. Oferta kierowana jest m.in. do małych i średnich firm, które chcą rozpocząć lub rozwijać swój biznes w Chinach, albo w tym regionie.
Ilona Weiss zadeklarowała, że do koca 2018 r. ABC Data podpisze kolejną umowę o strategicznej współpracy tak, jaką ma z Xiaomi i Alibaba Cloud. Szczegółów jednak nie chciała ujawniać.
Zarząd w pełnym składzie
Po tragicznej śmierci Arkadiusza Lew-Kiedrowskiego 31 maja tego roku zarząd ABC Daty pracował w okrojonym składzie. Trzecim jego członkiem będzie Michał Litwinowicz, który 1 stycznia 2019 r. obejmie stanowisko wiceprezesa zarządu, dyrektora finansowego. Wybrany został do końca kadencji całego zarządu.