Wyniki z półrocze i II kwartał ABC Data – To tylko małe potknięcie

23 0
Jeden z dwóch największych polskich dystrybutorów podał wyniki za II kwartał i I półrocze. Zdarzyło się coś, co się firmie od bardzo dawna nie przytrafiało – wyniki były znacznie gorsze od tych sprzed roku. Zdaniem zarządu nie ma jednak powodów do niepokoju, gdyż jest to sytuacja jednorazowa, a nie stała tendencja

Przychody ze sprzedaży ABC Daty w II kwartale 2018 r. wyniosły 957 mln zł i wzrosły o 4% w stosunku do I półrocza 2017 r., kiedy to osiągnęły poziom 919 mln zł. Strata operacyjna wyniosła 7,1 mln zł, podczas gdy rok temu firma miała 7,2 mln, ale zysku. Strata netto w II kwartale wyniosła 9,7 mln zł, wobec 3,3 mln zł zysku netto rok wcześniej.

Jeśli chodzi o I półrocze to przychody wyniosły 1 mld 994 mln zł co także oznacza wzrost o 4% w stosunku do półrocza 2017 r., kiedy ABC Data uzyskała wynik 1 mld 914 mln zł. Strata operacyjna w I półroczu 2018 r. wyniosła 900 tys. zł, wobec 12,6 mln zł zysku przed rokiem, a strata netto 7,4 mln zł (rok temu było 4,8 mln zł zysku).

Ilona Weiss

Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Daty jako najważniejszy powód zaistniałej sytuacji wskazywała jednorazową konieczność korekty VAT za II kwartał jeszcze 2014 roku. Tylko to kosztowało firmę 6 mln zł (wliczając odsetki). – To efekt kontroli urzędu skarbowego, która ciągnęła się od trzech lat, nie jest to kara. Natomiast efektem tego działania jest zakończenie wspomnianej kontroli – tłumaczyła Ilona Weiss.

Jak drugi powód wskazywała różnice kursowe, a dokładnie osłabienie złotówki. – Rok temu złotówka była mocna i nam to pomogło, obecnie jest słabsza i nam zaszkodziło. W skali roku wyszło na zero – powiedziała Ilona Weiss. Podkreślała, że były to zdarzenia jednorazowe. Przewiduje, że III kwartał będzie porównywalny do tego w 2017 roku, a IV nawet lepszy (także licząc rok do roku).

Tylko wysokie marże

ABC Data konsekwentnie wdraża strategię skupiania się na produktach wysokomarżowych, a te z niższymi marżami znikają z oferty dystrybutora. – Podobnie rzecz się ma z partnerami. Jeśli współpraca nie przynosi oczekiwanych, albo obiecywanych efektów, to wolimy ją zakończyć i w to miejsce związać się z kimś nowym – powiedział Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Daty.

W I półroczu dystrybutor odnotował 27% wzrost sprzedaży w kategorii nazywanej przez siebie „nowe technologie mobilne”, a obejmującej smartfony. Najlepiej wychodziła sprzedaż produktów spod znaku Xiaomi, które ma obecnie 7,4% rynku, Huawei oraz – przez spółkę zależną iSource – Apple.

Andrzej Kuźniak

 

Kolejną rentowną branżą dla ABC Daty był gaming, a jako czwarty wymieniono hardware. – Rok temu mieliśmy boom na kryptowaluty. W tym wzrosło zainteresowanie grami i wszystkim, co jest z nimi związane – powiedział Andrzej Kuźniak

Doliczając sprzedaż komponentów całość dała dla ABC Daty 292 mln zł przychodów i to tylko w krajach, w których dystrybutor ma swoje biuro i działa bezpośrednio.

Z głową w chmurze

Chmura to kolejny segment rozwijany przez ABC Datę i uznawany jako mocno perspektywiczny. Żeby go rozwijać dystrybutor nawiązał współpracę z Microsoftem. Kolejnym, nowym partnerem jest chiński Alibaba Cloud. – Chcielibyśmy, żeby Alibaba przeszła podobną drogę, jak wprowadzone przez nas najpierw do Polski, a potem do innych krajów w których jesteśmy Xiaomi – powiedziała Ilona Weiss. Z tą różnicą, że współpraca ABC Daty i Alibaby od razu obejmuje współpracę na terenie ośmiu krajów, w których działa polska firma.

Współpraca obejmuje ofertę: wirtualnych serwerów, hostingu, rozwiązań sieciowych i bezpieczeństwa w chmurze. Oferta kierowana jest m.in. do małych i średnich firm, które chcą rozpocząć lub rozwijać swój biznes w Chinach, albo w tym regionie.

Ilona Weiss zadeklarowała, że do koca 2018 r. ABC Data podpisze kolejną umowę o strategicznej współpracy tak, jaką ma z Xiaomi i Alibaba Cloud. Szczegółów jednak nie chciała ujawniać.

Zarząd w pełnym składzie

Po tragicznej śmierci Arkadiusza Lew-Kiedrowskiego 31 maja tego roku zarząd ABC Daty pracował w okrojonym składzie. Trzecim jego członkiem będzie Michał Litwinowicz, który 1 stycznia 2019 r. obejmie stanowisko wiceprezesa zarządu, dyrektora finansowego. Wybrany został do końca kadencji całego zarządu.

Related Post

PKP startuje z carsharingiem

Posted by - 30 stycznia 2020 0
Polskie Koleje Państwowe zamierzają uruchomić usługi wypożyczania samochodów na minuty – informuje serwis Autonaminuty.org. Usługę będzie świadczyć firma zewnętrzna. Przewoźnik…

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *