Według badania ConsumerLab firmy Ericsson, w ciągu ostatnich dwóch dekad znacznie wzrosły obawy konsumentów związane z ochroną środowiska. O ekologii myśli już co drugi badany, podczas gdy jeszcze dwadzieścia lat temu 80% nie interesowało się wpływem człowieka na środowisko naturalne. Pomimo wielu pozytywnych zmian nadal nie wiemy, które z codziennych nawyków mają największy wpływ na emisję CO2 i zmiany klimatu.
Jak wynika z globalnego badania Ericsson ConsumerLab, większość z nas podejmuje proekologiczne decyzje zakupowe, ale nie zawsze potrafi trafnie wskazać, które z codziennych nawyków mają najbardziej zgubny wpływ na środowisko. Pewne czynności, jak np. codzienne dojazdy do pracy samochodem czy podróż samolotem na wakacje, są przez większość oceniane jako jednoznacznie złe i negatywnie wpływające na zmiany klimatyczne.
Jednocześnie, respondentom znacznie trudniej było ocenić faktyczny poziom oddziaływania na środowisko stosowanej diety czy też korzystania ze smartfonów. 84% respondentów nie doceniło wpływu diety na środowisko, podczas gdy około 70% przeceniło wpływ używania smartfonów.
Zacznij zmiany od siebie
Jesteśmy świadomi oddziaływania na środowisko, ale czy bierzemy za to odpowiedzialność? W rzeczywistości 8 na 10 konsumentów na świecie uważa, że główna odpowiedzialność za ochronę środowiska spoczywa na władzach krajowych i samorządowych. Dodatkowo 45% z uczestników najnowszego badania Ericsson ConsumerLab uważa, że regulacje środowiskowe będą miały pozytywny wpływ na przedsiębiorstwa i gospodarkę.
Co więcej około 5 na 10 respondentów postrzega również firmy i marki jako kluczowe podmioty odpowiedzialne za ochronę środowiska i oczekuje od nich stosowania praktyk przyjaznych dla środowiska.
Około 70% respondentów dostrzega, że to zbiorowo na obywatelach leży odpowiedzialność za środowisko, przy czym tylko 55% uważa, że odpowiedzialność spoczywa również bezpośrednio na nich.
Dodatkowo co czwarty uważa, że działania mające na celu złagodzenie wpływu człowieka na środowisko powinny być zbiorowym wysiłkiem. Wszystkie podmioty państwowe, biznesowe i pozarządowe, a także obywatele powinni przyjąć na siebie tę odpowiedzialność.