Nowe technologie na dworcach PKP

21 0
PKP Telkol wprowadza beacony – małe nadajniki sygnału radiowego mogące komunikować się ze smartfonami na dworce by ułatwić pozyskiwanie potrzebnych informacji czy skierować do sklepu

Technologia ta znana jest już od kilku lat na rynku komercyjnych usług IT. Beacony to niewielkie urządzenia zasilane wydajnymi bateriami, które komunikują się ze smartfonami czy tabletami za pomocą technologii Bluetooth. Jedną z zalet beaconów jest możliwość ustalenia lokalizacji smartfona przez poinformowanie go o swojej obecności w danym miejscu (tzw. mikrolokalizacja).

Beacony nie łączą się z urządzeniami podróżnych, nie pobierają żadnych danych, co wyklucza ryzyko potencjalnego przechwycenia jakichkolwiek informacji. Jest to zatem technologia bezpieczna dla użytkownika. Sygnał radiowy wysyłany przez beacony jest neutralny dla komunikacji pociągów, co pozwala na wykorzystanie ich na dworcach i peronach kolejowych.

PKP Telkol zainstalowała pierwsze urządzenia na dworcu Warszawa Centralna,rozpoczynając realizację pilotażowego projektu pod nazwą: „SMART Dworzec”. Jego wiodącym celem jest przetestowanie funkcji lokalizacji i nawigacji, które wspomagać będą osoby z niepełnosprawnościami ruchowym i w korzystaniu z infrastruktury dworca.

Pierwsze testy przeprowadzone zostały wiosną na dworcu Bydgoszcz Główna. Efektem tego jest rozpoczęty trzymiesięczny pilotaż, na który składają się dwa etapy: już rozpoczęta dostawa, montaż i instalacja urządzeń beacona stołecznym Dworcu Centralnym oraz prezentacja koncepcji aplikacji mobilnej.

Prezentowana aplikacja w drugim etapie projektu umożliwiać będzie skorzystanie między innymi z takich funkcjonalności jak podgląd mapy dworca z informacją o lokalach usługowych (restauracjach, sklepach), wyświetlenie aktualnego rozkładu jazdy pociągów czy informacji o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Zgodnie z założeniami projektu funkcje nawigacyjna i lokalizacyjna zostaną zweryfikowane za pomocą testów prowadzonych w oparciu o zaproponowane przez PKP scenariusze. Celem obu spółek jest,aby w niedalekiej przyszłości osoba z niepełnosprawnością ruchową po dotarciu na dworzec mogła zpomocą aplikacji wyszukać i zostać pokierowana do odpowiedniego(dostosowanego do jej potrzeb) okienka przy kasach biletowych.

W międzyczasie użytkownik aplikacji otrzyma powiadomienie z informacją o aktualnych zniżkach i promocjach na przejazd pociągiem, następnie wyszuka peron, z którego odjeżdża jego pociąg i zostanie do niego poprowadzony odpowiednią trasą –z uwzględnieniem wind czy pochylni.

Użycie technologii beacon i aplikacji ma ułatwić poruszanie się po dworach nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale również innym podróżnym. Nowe rozwiązania będą stanowiły uzupełnienie dotychczas istniejącego systemu informacji pasażerskiej. Beacony funkcjonują już np. w centrach handlowo-usługowych.

Related Post

Świąteczny Play Internet

Posted by - 5 listopada 2015 0
Play zaprezentował kolejną świąteczną promocję. Tym razem dotyczy to oferty rok za darmo w Play Internet. W ramach chętny otrzymuje…

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *