W dobie pandemii koronawirusa Ministerwo Cyfryzacji proponuje założenie Tymczasowego Profilu Zaufanego i spotykanie się z urzędnikiem online
Według resortu ponad 6,2 miliona Polaków ma już swój profil zaufany. Dlatego chce, aby możliwość korzystania z niego miało jeszcze więcej osób, w tym te, które obecnie – nawet gdyby chciały – nie mogą tego robić.
Przyczyny są dwie. Pierwsza – brak konta w banku umożliwiającym online założenie i potwierdzenie PZ. Druga – dbanie o zdrowie, a to wyklucza wizytę w punkcie potwierdzającym profil zaufany.
Jak załozyć Profil Zaufany? Najprościej zrobić to przez bank – możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia PZ daje 10 największych banków w Polsce.
Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ.
Jeśli jednak są osoby, które nie mają konta w odpowiednim banku, nie chcą wychodzić z domu, chcą za to załatwiać online sprawy urzędowe. Odpowiedzią ma być Tymczasowy Profil Zaufany.
To właśnie o nich myśleliśmy projektując nowe rozwiązanie, które dziś udostępniamy. To tymczasowy profil zaufany. Tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące. Założenie go jest możliwe dzięki wideoweryfikacji.
Jak to się robi?
Pierwszym i najważniejszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na naszym portalu www.GOV.pl. Tam wybiera się usługę (e-usługę) „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany i klika przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”.
Pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, i hasła. Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną wielką literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie.
W kolejnym kroku należy podać swoje dane:
pierwsze i ewentualnie drugie imię,
nazwisko,
numer PESEL.
W kolejnym kroku podaje się dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybiera termin wideorozmowy.
W kolejnym kroku – na podsumowaniu wniosku – sprawdza się wszystkie swoje dane i wysyła wniosek. Na podany numer telefonu otrzyma się kod autoryzacyjny. Wpisuje się go w odpowiednie pole i klika „Dalej”.
Na podany adres poczty elektronicznej wysłane zostaną dwie wiadomości:
pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
druga – potwierdzenie wysłania wniosku z numerem.
Numer będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem, który do osoby zainteresowanej zadzwoni.