Globalny rynek smartfonów odbudował się w 2021 roku

20 0
Po wyraźnym spadku w 2020 roku, globalny rynek smartfonów zanotował wzrost przychodów o 13,4% w 2021 roku, osiągając łączną wartość 365,5 miliardów dolarów. W 2022 roku eksperci GfK spodziewają się podtrzymania tendencji wzrostowej dla tego sektora.

Rok 2021 rozpoczął się bardzo optymistycznie dla sektora smartfonów: w pierwszych dwóch kwartałach rynek zanotował wzrost przychodów o 28,7%. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. W drugiej połowie wzrosty wyhamowały, ale wciąż wyniki były lepsze niż przed rokiem – tym razem o 1,8%.

Chociaż globalny rynek smartfonów zamknął rok 2021 wzrostem przychodów, należy podkreślić, że w drugim półroczu liczba sprzedanych smartfonów spadła o 10,6% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Jednym z powodów takiej sytuacji jest nieustająca presja cenowa spowodowana przez problemy z łańcuchem dostaw chipów półprzewodnikowych. W 2022 roku zwiększony popyt na dobra klasy premium może zrównoważyć spadek danych sprzedażowych, który nadal będzie zauważalny. Na ten rok jednak przewidujemy wzrost przychodów, napędzany głównie rozwojem sieci 5G – wyjaśnia Jan Lorbach, ekspert GfK do spraw telekomunikacji i wyrobów technologicznych.

5G i premiumizacja jako motory rozwoju rynku smartfonów

Konsumenci chcący kupić nowe smartfony poszukują głównie lepszych, szybszych i mocniejszych modeli. Sprawiło to, że średnia cena tych urządzeń wzrosła w ubiegłym roku do 368 dolarów (w porównaniu do 318 dolarów w roku 2020). Pomimo spadku liczby sprzedanych urządzeń, globalny rynek stale notował wzrosty przychodów, co wynikało z tak zwanego efektu premiumizacji: oznacza to, że ogólnie zakupiono mniej sztuk, ale po wyższej cenie, i jest to utrzymujący się trend – w analizowanym okresie od października do grudnia 2021 roku, średnia cena smartfona ponownie wzrosła do poziomu 392 dolarów – przekraczając średnią roczną o 6,5%.

Ceny windują szczególnie urządzenia z funkcjonalnością 5G, których średni koszt w czwartym kwartale 2021 roku wyniósł 706 dolarów amerykańskich, w porównaniu do zaledwie 180 dolarów amerykańskich w przypadku modeli bez tej funkcji. Pod względem globalnych przychodów, udział modeli 5G wzrósł do 73%, co miało wpływ na ogólne średnie ceny smartfonów.

I choć 5G jest czynnikiem istotnie wpływającym na rynek, to jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Globalne wnioski płynące z narzędzia GfK gfknewron Consumer pokazały, że w trzecim kwartale 2021 roku zaledwie 25 procent konsumentów stwierdziło, iż 5G to ważne kryterium przy zakupie smartfona. Za bardziej istotne uznano pamięć wewnętrzną (51 procent), pojemność baterii (47%) i ogólne cechy aparatu związane z jego wydajnością, np. pamięć RAM (46%) czy procesor (38%).

Rosnący popyt na inteligentne dodatki

Podczas rozpoczynającego się Światowego Kongresu Telefonii Komórkowej wiele uwagi poświęcone zostanie także dodatkowym urządzeniom, takim jak smartwatche czy opaski fitness. Dzięki wzrostowi o 36% rdr., do poziomu 13,8 miliardów dolarów, ta grupa produktów odnotowała ogromny wzrost przychodów w 2021 roku. Wzrost ten był spowodowany głównie przez pandemię – w tym czasie skokowo wzrosła świadomość zdrowotna wśród konsumentów, a opisywane urządzenia ze zwykłych gadżetów technologicznych zmieniły się w narzędzia pozwalające na prowadzenie zdrowszego trybu życia. Było to szczególnie widoczne w przypadku urządzeń z wbudowanymi czujnikami monitorującymi kluczowe dane dotyczące zdrowia, które zanotowały wzrost przychodów powyżej średniej. Za dobry przykład mogą tu służyć modele z funkcją mierzenia poziomu tlenu we krwi, które podwoiły udział w globalnym rynku z 33% w roku 2020 do 67% w 2021 roku, a urządzenia z wbudowaną funkcją monitorowania snu zwiększyły udziały z 67 do 93%. Wysoki poziom zainteresowania wśród konsumentów skłonił producentów do wprowadzenia nowych produktów należących do tego segmentu. Na przykład, urządzenia z czujnikami EDA pozwalającymi na pomiar poziomu stresu są dostępne od 2021 roku i już osiągnęły globalny przychód w wysokości 103,6 milionów dolarów.

W opinii ekspertów GfK w roku 2022 konsumenci nadal będą skupiali się na zdrowiu, co oznacza, że można spodziewać się dalszego wzrostu sektora urządzeń noszonych na rękach.

Informacje o badaniu

Dzięki panelom detalicznym, GfK regularnie zbiera dane z punktów sprzedaży w ponad 70 krajach na całym świecie w takich sektorach jak elektronika użytkowa, fotografia, telekomunikacja, informatyka, sprzęt biurowy, a także drobne i duże artykuły gospodarstwa domowego. Wszystkie dane pochodzą z panelu detalicznego GfK dotyczą globalnego rynku z wyłączeniem Ameryki Północnej i są podane w dolarach amerykańskich.

gfknewron to działająca całodobowo platforma łącząca w sobie rynek, konsumentów i brand intelligence, wzmocniona rekomendacjami tworzonymi z użyciem sztucznej inteligencji, dzięki czemu firmy mogą uzyskać praktyczne i zintegrowane wnioski i szybko działać, aby stymulować zrównoważony rozwój. Platforma oferuje trzy konkretne moduły platform: gfknewron Market zawierający wiedzę o rynku i konkurencji, gfknewron Consumer pozwalający dogłębnie zrozumieć konsumentów i gfknewron Predict oferujący rekomendacje dla firm oparte na danych rynkowych i analizie wykorzystującej sztuczną inteligencję.

Related Post

Zmiany kadrowe w LG

Posted by - 29 listopada 2019 0
1 grudnia Brian Kwon, obecny szef działów Mobile Communications i Home Entertainment, obejmie funkcję dyrektora generalnego firmy (CEO) Ponadto, wśród…

Oferta pracy w 48 godzin

Posted by - 27 czerwca 2019 0
Kiwi Jobs to aplikacja do szukania pracy skoncentrowana na ofertach skierowanych do „niebieskich kołnierzyków”. Chodzi o  pracowników branż usługowych i…

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *