Elektryków ma być coraz więcej

14 0

W Polsce w 2025 r. ma być 300 tys. samochodów elektrycznych – informuje TVP Info. To zaś wynika z najbardziej prawdopodobnego scenariusza zawartego w analizie stanu rozwoju elektromobilności w naszym kraju.

W raporcie przedstawiono cztery scenariusze prognozowanego stanu floty pojazdów elektrycznych w Polsce w latach 2020–2050. Według najbardziej prawdopodobnego w 2030 r. ma być dostępnych 420 tys. w punktów ładowania, a w 2025 r. liczba samochodów elektrycznych osiągnie w Polsce 300 tys. W wersji pesymistycznej byłoby to 63 tys., a najbardziej optymistycznej – 1 milion takich aut.

Raport przedstawia również analizy dotyczące potencjału innowacyjnego i produkcyjnego pod względem rozwiązań innowacyjnych oraz pożądanych kierunków rozwoju polskiej branży motoryzacyjnej. W kontekście rozwoju elektromobilności w Polsce i na świecie, możliwej dynamiki elektryfikacji sektora transportu w odniesieniu do stanu przygotowania systemu elektroenergetycznego w Polsce.

Zajęto się także możliwością opracowania krajowej technologii recyklingu bądź utylizacji baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych oraz potencjału jednostek samorządu terytorialnego w zakresie rozwoju elektromobilności.

Raport wykazał duży potencjał i rosnącą dynamikę budowy infrastruktury ładowania i produkcji magazynów energii. Jeśli chodzi o ewentualne zagrożenia dla sieci elektroenergetycznej związane z rozwojem elektromobilności, to do roku 2025 nie powinny one wystąpić, bez względu na to, który ze scenariuszy będzie zrealizowany. Wraz ze zwiększaniem się liczby i mocy stacji ładowania może to jednak wpłynąć na jakość energii elektrycznej w sieci.

Według autorów raportu, konkursy organizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Centrum Unijnych Projektów Transportowych czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska powinny być kontynuowane ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia start–upów. Konieczna jest też zmiana łańcucha dostaw w sektorze produkcji podzespołów i części zamiennych, co wynika chociażby z faktu, że pojazd elektryczny zawiera ok. 20 części ruchomych, a konwencjonalny ok. 100

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *