ABC Data nabiera rozpędu

819 0
Dobre wyniki ABC Data po 3 kwartałach sprawiły, że coraz realniejsza stanie się wypłata dywidendy zaliczkowej przez tego giełdowego dystrybutora. Grupa kapitałowa w 3 kwartale tego roku wypracowała 1,12 mld zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 2%). Skonsolidowany zysk EBITDA wyniósł 15,7 mln zł (2-krotny wzrost), a zysk netto 9,2 mln zł (3-krotny wzrost).

Narastająco od początku roku w porównaniu do 2016 r. przychody spadły o 9% i wyniosły 3,031 mld zł. Jednak EBITDA w tym czasie wzrosła o 62% do poziomu 30,8 mln zł, a zysk netto o 77% i wyniósł 14 mln zł. – Było pięć warunków, które musiały być spełnione, abyśmy mogli zarekomendować wypłatę dywidendy i na ten moment wszystkie je zrealizowaliśmy – powiedziała Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data.

Wspomniana dywidenda miałaby wynieść 10 mln zł (z zysku jednostkowego, a nie skonsolidowanego) i byłaby jedną z najwyższych płaconych przez spółkę giełdową w relacji do osiąganych wyników finansowych. W latach 2011-2015 ABC Data wypłaciła łącznie 189 mln zł tytułem dywidendy dla akcjonariuszy.

Ilona Weiss podtrzymała także przedstawione wcześniej prognozy finansowe na ten rok. Dla przypomnienia – zarząd ABC Data przewiduje osiągnięcie na koniec tego roku blisko 4,5 mld zł przychodów ze sprzedaży (po 3 kwartałach plan zrealizowany jest w 68%), 40,5 mln zł zysku EBITDA (realizacja w 61%) i 17,2 mln zł zysku netto (realizacja w 51%).

Lepiej mniej mieć, a więcej zarobić

W 3 kwartale marża ze sprzedaży wyniosła 6%, a narastająco 6,2% i – jak podkreślała Ilona Weiss – to jedna z najwyższych marż w branży w Polsce. To efekt skorygowanej nieco strategii. – Nie chcemy zmieniać co kwartał strategii co nie znaczy, że będziemy funkcjonować bezwładnie i jej nie korygować. Obecnie skupiliśmy się na współpracy z firmami, których produkty znajdą nabywców, a nie będą nam zalegać w magazynach, a do tego sprzedamy je z wyższą marżą. Lepiej mieć w ofercie rzeczy mniejszej liczby producentów, ale za to wysokomarżowe. I to nam się udało  – tłumaczył Andrzej Kuźniak, wiceprezes zarządu ABC Data.

Miłość po chińsku

Andrzej Kuźniak nie ukrywał, że na dobre wyniki finansowe miała wpływ także współpraca z Xiaomi, która trwa niewiele ponad rok, a już przynosi wymierne efekty. ABC Data wprowadziła markę do Polski, a następnie na Litwę i do Rumunii. – Są jeszcze Węgry, Czechy, Słowacja. Pomału, ale konsekwentnie realizujemy naszą strategię wprowadzania marki Xiaomi do krajów, w których jesteśmy, a nasza współpraca układa się bardzo dobrze – powiedział Andrzej Kuźniak.

dav

Na razie giełdowy dystrybutor wprowadził smartfony Xiaomi do oferty Play, ale Andrzej Kuźniak nie ukrywał, że prowadzone są rozmowy ze wszystkimi liczącymi się operatorami komórkowymi w Polsce (na Litwie Xiaomi znalazło się w ofercie Telii). Przypomniał, że inwestycje w stoisko Xiaomi w CH Arkadia w Warszawie zwróciło się po miesiącu, choć biznesplan zakładał, że stanie się to najwcześniej po kwartale.

Konsekwentnie realizujemy naszą strategię wprowadzania marki Xiaomi do krajów, w których jesteśmy

Andrzej Kuźniak zwrócił także uwagę na to, że Xiaomi jest błędnie postrzegane jako wyłącznie producent smartfonów. Tymczasem w portfolio chińskiej firmy to może najbardziej rozpoznawalne, ale nie jedyne urządzenia. – To także tablety, telewizory, ale i powerbanki, bezprzewodowe ładowarki, oczyszczacze powietrza sterowane smartfonem, a także elektryczne hulajnogi i skutery. Wszystkie te produkty będą się systematycznie pojawiać w naszej ofercie – powiedział Andrzej Kuźniak.

Czas na nowe cele

Zarówno Ilona Weiss, jak i Andrzej Kuźniak to nowi-starzy członkowie zarządu ABC Data, którym właściciele powierzyli stery firmy na kolejną kadencję. Zbiegło się to z zakończeniem realizacji strategii na lata 2013-2017. Obecnie pracują nad planami na lata 2018-2022, ale szczegóły nie będą na pewno ogłoszone w tym roku.

Related Post

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *