W I kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat skutecznie kontynuowała realizację strategii świadczenia usług zintegrowanych w ramach programu smartDOM. Dzięki efektywnej sprzedaży usług w tym programie, w samym I kwartale br. łączna liczba usług kontraktowych Grupy wzrosła o 129 tys., a pozytywny wynik odnotowano w każdej linii produktowej, przy jednoczesnym dalszym wzroście średniego przychodu od klienta w ujęciu rok do roku. Bardzo dobre wyniki operacyjne oraz kontrola kosztów znalazły odzwierciedlenie w stabilnych przychodach, wysokiej marży EBITDA i wzroście wolnych przepływów pieniężnych.
Po udanej akwizycji 93% akcji Grupy Midas Grupa Cyfrowy Polsat podjęła działania mające na celu zakup pozostałych akcji spółki w drodze przymusowego wykupu i jednocześnie rozpoczęła proces refinansowania jej zadłużenia. Kredyty bankowe Grupy Midas zostały już w pełni spłacone, natomiast dzisiaj Grupa odkupiła większość obligacji zerokuponowych wyemitowanych przez Midas, obniżając tym samym po raz kolejny średni koszt finansowania. Docelowo akcje Midasa zostaną wycofane z obrotu na rynku regulowanym.
Najważniejsze dane operacyjne i finansowe za I kwartał 2016 r.
- Już 18% klientów kontraktowych Grupy korzysta z oferty zintegrowanej – programu smartDOM:
- Blisko 1,1 mln klientów programu,
- 3,22 mln usług kontraktowych posiadanych przez tę grupę klientów.
- Łączna liczba usług kontraktowych wzrosła w I kwartale o 129 tys. do 12,7 mln, a przychód od jednego klienta wzrósł do 87 zł w ujęciu rok do roku.
- Baza usług Internetu mobilnego w modelu kontraktowym zwiększyła się kwartał do kwartału o 53 tys. do 1,65 mln. Łączna liczba aktywnych usług dostępu do Internetu wynosiła 1,9 mln.
- Dzięki dobrej sprzedaży usług Multiroom i OTT, liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła w I kwartale o 57 tys. do blisko 4,6 mln.
- Pierwszy kwartał był kolejnym pozytywnym okresem dla biznesu telefonii komórkowej. Po raz kolejny baza usług telefonicznych świadczonych w modelu kontraktowym wrosła, tym razem o 20 tys. w ujęciu kwartał do kwartału. Jednocześnie Plus zaczyna przodować w statystykach lojalności swoich użytkowników (najniższy churn MNP).
- W efekcie łączna liczba usług kontraktowych świadczonych przez Grupę Polsat wzrosła w ujęciu rok do roku o 349 tys.
- W segmencie prepaid utrzymuje się stabilna baza usług oraz rosnące ARPU – o 2,3% rok do roku, do 17,7 zł. Uwagę zwraca zwłaszcza szybki wzrost aktywnych usług dostępu do Internetu – 33% więcej RGU w ujęciu rok do roku.
- Kanały Grupy Polsat były liderem rynku oglądalności w grupie komercyjnej z wynikiem 24,4%, na co złożyło się 12,7% kanału głównego oraz 11,7% kanałów tematycznych.
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu rosły rok do roku szybciej niż cały rynek reklamy TV (4,2% vs 2,7%) i wyniosły 229 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV zwiększył się do 25,5%.
- Średnia miesięczna liczba użytkowników największej polskiej telewizji internetowej IPLA wynosiła 3,8 mln.
- Bardzo dobre wyniki finansowe pro forma1) Grupy:
- przychody: 2,284 mld zł,
- EBITDA: 865 mln zł,
- marża EBITDA: 37,9%,
- wolne przepływy pieniężne po spłacie odsetek od kredytów i obligacji: 1,319 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
- dług netto/EBITDA: 3,33x, z uwzględnieniem zadłużenia nowo nabytej Grupy Midas.
I kwartał | ||||
2016 | 2015 | Zmiana % | ||
Łączna liczba RGU (kontraktowe+przedpłacone) |
16.531.833 | 16.429.469 | 0,6% | |
USŁUGI KONTRAKTOWE | ||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 12.744.166 | 12.394.712 | 2,8% | |
Płatna telewizja, w tym: | 4.560.267 | 4.405.464 | 3,5% | |
Multiroom | 957.952 | 872.628 | 9,8% | |
Telefonia komórkowa | 6.536.366 | 6.552.365 | -0,2% | |
Internet | 1.647.533 | 1.436.883 | 14,7% | |
Liczba klientów kontraktowych | 5.893.225 | 6.068.839 | -2,9% | |
ARPU na klienta [PLN] | 87,0 | 85,8 | 1,4% | |
Churn na klienta | 9,8% | 9,5% | 0,3 p.p. | |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta | 2,16 | 2,04 | 5,9% | |
USŁUGI PRZEDPŁACONE | ||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: | 3.787.667 | 4.034.757 | -6,1% | |
Płatna telewizja | 35.754 | 66.163 | -46,0% | |
Telefonia komórkowa | 3.495.733 | 3.775.976 | -7,4% | |
Internet | 256.180 | 192.618 | 33,0% | |
ARPU na RGU prepaid [PLN] | 17,7 | 17,3 | 2,3% |
Wyniki finansowe pro forma1) segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych za I kwartał 2016 r.
mln PLN | I kwartał 2016 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 2 026 | 1% |
Koszty operacyjne* | 1 268 | 3% |
EBITDA | 764 | -4% |
Marża EBITDA | 37,7% | -1,8 p.p. |
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
I kwartał | ||||
2016 | 2015 | Zmiana % | ||
Udział w oglądalności1, w tym: | 24,4% | 24% | 1,8% | |
POLSAT (kanał główny) | 12,7% | 13,4% | -5,3% | |
Kanały tematyczne | 11,7% | 10,5% | 10,9% | |
Udział w rynku reklamy2 | 25,5% | 25,1% | 1,4% | |
Wydatki na reklamę telewizyjną3
(mln PLN) |
901 | 877 | 2,7% | |
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba
2 Szacunki własne na podstawie danych SMG Poland (dawniej SMG Starlink);
3 SMG Poland, reklama spotowa i sponsoring
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej za I kwartał 2016 r.
mln PLN | I kwartał 2016 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 299 | 5% |
Koszty operacyjne* | 198 | 8% |
EBITDA | 101 | 1% |
Marża EBITDA | 33,9% | -1,6 p.p. |
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji
Wyniki finansowe pro forma1) Grupy Cyfrowy Polsat
Wyniki finansowe pro forma1) Grupy Cyfrowy Polsat za I kwartał 2016 r.
mln PLN | I kwartał 2016 | zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży | 2 284 | 1,3% |
Koszty operacyjne* | 1 426 | 4,2% |
EBITDA | 865 | -3,6% |
Marża EBITDA | 37,9% | -1,9 p.p. |
* Koszty nie uwzględniają amortyzacji, utraty wartości i likwidacji